Dr.Hauschka Med Teeth

Välbefinnande för din mun

Tänderna spelar en viktig roll för matsmältningen då man måste tugga sönder maten i mindre delar. Friska tänder är därför viktigt för en god hälsa.

Tänder är små underverk. Emaljen som täcker dem är det hårdaste materialet i den mänskliga kroppen. Tack vare mineraler som kalcium, fosfat, magnesium och natriumföreningar är den så robust att den kan repa stål. De är föremål för konstant användning och slitage. Vi använder tuggytorna på tänderna runt tusen gånger om dagen. Tanden själv är förankrad till käkbenet genom sin rot och bindvävsfibrer på ett sådant sätt att den kan ge med sig något under extrem press. Tänderna omges av tandkött för att skydda sin känsliga hals.

Matrester som fastnar mellan tänderna utgör en grogrund för bakterier som bildar plack, vilket kan leda till inflammation i tandköttet (periodontitis) och uppkomst av de syror som orsakar karies. Det bästa sättet att bibehålla friska tänder och friskt tandkött är att sköta sin tandhygien noggrant och regelbundet, vilket minskar uppkomsten av plack samt härdar tandemaljen genom att fylla på med mineraler. Dessutom stimuleras den naturliga salivproduktionen som neutraliserar syrorna i munnen.

En alkalisk miljö i munnen skyddar vår tandemalj. Den må vara det hårdaste ämnet i vår kropp, men den är känslig för syra som kan orsaka demineralisering genom att lösa ut magnesium och kalkföreningar. Remineraliserande tandvård kan hjälpa den försvagade tandemaljen. Aesculin från hästkastanj återställer också en hälsosam balans i saliven. Effektiviteten av fluor har å andra sidan ifrågasatts. För mycket fluor är inte bra för barn därför att det kan orsaka förhårdning av ben över hela kroppen, vilket förhindrar hälsosam tillväxt.

Fortifying Mint Toothpaste – Stärker tänder och tandkött
Friskt tandkött och omsorgsfull munhygien är a och o för friska tänder. Därför är det viktigt att stabilisera bakteriefloran i munnen för att förhindra att skadliga bakterier får en grogrund och kan växa till sig. Regelbunden tand- borstning med stärkande tandkräm hjälper till att förhindra uppkomsten av plack (bakteriell beläggning på tänderna) som kan leda till tandsten, problem med tandköttet och karies. Dr.Hauschka Med Fortifying Mint Toothpaste har visat sig dämpa inflammationer snabbt, stärka tandköttet och befrämja en hälsosam bakterieflora i munnen.

• Avlägsnar plack och förebygger tand
  • sten, inflammation i tandköttet och karies vid regelbunden användning
  • Extrakt från hästkas
  • tanj stärker tandköttet samt hjälper till att förebygga blödningar
  • Naturliga eteriska oljor med rengörande egenskaper hjälper till att bibehålla en fräsch andedräkt
  • Utvecklad i samarbete med tandläkare
  • Inga tillsatta fluorider eller tensider

Sensitive Saltwater Toothpaste – Mild rengöring för känsliga tänder, mentolfri
Känsliga tänder med blottade tandhalsar kräver speciell omvårdnad. De måste rengöras varsamt för att undvika ytterligare slitage, men samtidigt tillräckligt effektivt för att hålla dem friska. Detta för att rena tänder, friskt tandkött och stärkta slemhinnor är det bästa skyddet mot plack (bakteriell beläggning på tänderna), som kan leda till tandsten, problem med tandköttet och karies. Dr.Hauschka Med Sensitive Saltwater Toothpaste rengör känsliga tänder med blottade tandhalsar skonsamt men effektivt.

• Avlägsnar plack och förebygger tand- sten, inflammation i tandköttet och karies vid regelbunden användning
  • Skonsam, naturlig trippelrengörande verkan
  • De rengörande egenskaperna hos naturliga eteriska oljor skyddar munnen
  • Trollhassel stärker slemhinnorna i munnen
  • Innehåller naturligt saltvatten från Bad Dürrenberg Spa mine ralkälla
  • Innehåller inte pepparmint eller menthol och rekommenderas därför av homeopater
  • Utvecklad i samarbete med tandläkare

Children Sensitive Orange Tooth Gel – Naturligt skydd för friska tänder
Mjölktänder behöver extra mycket skydd och grundlig men samtidigt skonsam omvårdnad då tandemaljen inte är fullt utvecklad. Tandköttet är ofta känsligt när nya mjölktänder uppkommer. Daglig rengöring och grundlig omvårdnad av unga tänder och tandkött under denna känsliga fas är grundstenen till starka och friska tänder som vuxen. Dr.Hauschka Med Sensitive Orange Tooth Gel for Children stärker slemhinnorna och balanserar bakteriefloran i munnen.

• Avlägsnar plack och förebygger karies vid regelbunden användning
  • Rosenvatten, apelsinblomsvatten och trollhassel stärker slemhinnorna imunnen
  • Havtornsbär stärker tandköttet
  • Inga tillsatta fluider eller tensider

Sage Mouthwash – Stärker tandköttet och ger en frisk andedräkt
Munskölj är en effektiv produkt som kompletterar den dagliga vården av tänderna, och ger dig självsäkerheten som kommer med vetskapen om att din andedräkt är fräsch. Den säkerställer hygienen där tandborstar och tandtråd inte kommer åt. Dr.Hauschka Med Sage Mouthwash förebygger inflammationer och stabiliserar bakteriefloran i munnen, och förhindrar att skadliga bakterier får en grogrund.

• Sammandragande extrakt från rataniarot, myrra och blodrot stärker tandköttet
  • Stabiliserande extrakt från salvia, sårläkande extrakt från ringblomma och lugnande extrakt från läkemalva
  • De rengörande eteriska oljorna hjälper till att bibehålla en fräsch andedräkt färdig att använda
  • Inga tillsatta fluorider eller tensider